مرجع فایلهای آموزشی | مبانی نظری عدالت اجتماعی، امام علی

  • مرجع فایلهای آموزشی | مبانی نظری عدالت اجتماعی، امام علی

    مبانی نظری عدالت اجتماعی، امام علی


    مبانی نظری عدالت اجتماعی، امام علیدسته: مبانی و پیشینه نظری
    بازديد: 1 بار
    فرمت فايل: docx
    حجم فايل: 63 کیلوبایت
    تعداد صفحات فايل: 33

    مبانی نظری عدالت اجتماعی، امام علی

    =======================================================
    تمامی فایل های سیستم، توسط کاربران آن آپلود می شود. اگر در فایلی تخلفی مشاهده کردید و یا مالک پزوژه ای
    بودید که از وجود آن در سایت رضایت نداشتید با ما تماس بگیرید، در اسرع وقت به گزارش شما رسیدگی می شود.
    =======================================================

    info@cero.ir || cero.ir@yahoo.com || filecero@gmail.com || فرم تماس با ما
    =======================================================

    مبانی نظری عدالت اجتماعی، امام علی

    مشخصات محصول:
    توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
    همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
    توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
    رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
    منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

    خلاصه ای از کار:

    قلمرو عدالت اجتماعی

    1-2. حوزه عدالت اجتماعی

    عدالت اجتماعی به حوزه خاصی از زندگی اختصاص ندارد و طبق فرمایش نبی اكرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله «بالعدل‏ قامت‏ السّماوات‏ و الأرض: آسمان‌ها و زمین بر ‌پایه عدالت نهاده شده است.‏» (فیض كاشانی، 1415ق: ج‏5،107)

    ………………

    2-2. مصادیق اجرای عدالت اجتماعی

    1-2-2. برپایی حق

    حق و باطل دو مفهوم متضاد و متناقض هستند. بودن یكی برابر با نبودن دیگری است. بر پایی حق یكی از مصداق‌های عدالت است. امام علی علیه‌السلام بر پایی حق را عامل عزت‌مندی و پایداری دین و اصلاح روزگار و دوام حكومت می‌داند، چنان‌چه می‌فرماید: «فَإِذَا أَدَّتْ اَلرَّعِیَّةُ إِلَى اَلْوَالِی حَقَّهُ وَ أَدَّى اَلْوَالِی إِلَیْهَا حَقَّهَا عَزَّ اَلْحَقُّ بَیْنَهُمْ وَ قَامَتْ مَنَاهِجُ اَلدِّینِ وَ اِعْتَدَلَتْ مَعَالِمُ اَلْعَدْلِ وَ جَرَتْ عَلَى أَذْلاَلِهَا اَلسُّنَنُ فَصَلَحَ بِذَلِكَ اَلزَّمَانُ وَ طُمِعَ فِی بَقَاءِ اَلدَّوْلَةِ وَ یَئِسَتْ مَطَامِعُ اَلْأَعْدَاءِ . وَ إِذَا غَلَبَتِ اَلرَّعِیَّةُ وَالِیَهَا أَوْ أَجْحَفَ اَلْوَالِی بِرَعِیَّتِهِ اِخْتَلَفَتْ هُنَالِكَ اَلْكَلِمَةُ وَ ظَهَرَتْ مَعَالِمُ اَلْجَوْرِ وَ كَثُرَ اَلْإِدْغَالُ فِی اَلدِّینِ وَ تُرِكَتْ مَحَاجُّ اَلسُّنَنِ فَعُمِلَ بِالْهَوَى وَ عُطِّلَتِ اَلْأَحْكَامُ… : و آن گاه كه مردم حق رهبرى را ادا كنند و زمامدار حق مردم را بپردازد، حق در آن جامعه بین آن‌ها عزت یابد و راه هاى دین پایدار و نشانه‌هاى عدالت برقرار و سنت (پیامبر) پایدار گردد، پس روزگار اصلاح شود و مردم در تداوم حكومت امیدوار، و دشمن در آرزوهایش مأیوس مى‌گردد. امّا اگر مردم بر حكومت چیره شوند یا زمامدار بر مردم ستم كند، وحدت كلمه از بینرود، نشانه‌هاى ستم آشكار و نیرنگ بازى در دین فراوان و راه‌های روشن سنّتها ترك گردد و از روی هوای نفس عمل شود و اجرای احكام تعطیل شود  . . . » (نهج‌البلاغه، خطبه216، ص333)

    ………………

    2-2-2. برقراری مساوات

    برقراری مساوات در بهره مندی از واقعیت های گوناگون اقتصادی، ی، علمی و … یكی دیگر از مصداق های عدالت است، امام علی علیه‌السلام در نامه‌ای به اسود بن قطیبه سرلشكر سپاه حلوان می‌فرماید: «فَلْیَكُنْ أَمْرُ النَّاسِ عِنْدَكَ فِی الْحَقِّ سَوَاءً: پس باید كار مردم در حقّ نزد تو یكسان باشد.» (نهج البلاغه، نامه59، ص449)

    ……………………….

    3-2-2. توجه یكسان به مردم    

    …………….

    4-2-2. مبارزه با تبعیض

    …………….

    5-2-2. مبارزه با فساد اقتصادی

    ………………

    6-2-2. بازگرداندن حقوق غصب شده

    وقتی که عدالت رعایت نشود، عده‌ای به تصاحب اموال عمومی جامعه می‌پردازند. امام علی علیه‌السلام یکی از علل پذیرش حکومت را «بازگرداندن حقوق غصب شده» بیان می‌دارد و می‌فرماید: «وَ اللَّهِ لَوْ وَجَدْتُهُ قَدْ تُزُوِّجَ بِهِ النِّسَاءُ وَ مُلِكَ بِهِ الْإِمَاءُ لَرَدَدْتُهُ فَإنَّ فِی الْعَدْلِ سَعَةً وَ مَنْ ضَاقَ عَلَیْهِ الْعَدْلُ فَالْجَوْرُ عَلَیْهِ أَضْیَق: به خدا قسم! (بیت‌المال غارت شده را) اگر بیابم که به وسیله‌ی آن ن به ازدواج در آمده (مهریه‌ی ن شده) و کنیزکان اری شده، آن‌را به صاحبانش باز می گردانم. برای این‌که در عدالت، گشایش و رفاه برای عموم است.» (نهج‌البلاغه، خطبه15، ص57)

    …………………

    7-2-2. نظارت بر فعالیت های اقتصادی

    ………………

    8-2-2. توجه به یتیمان و عدم تصرف اموال آنان

    ………………

    9-2-2. ظلم نكردن به مردم

    عدل وداد با ظلم تناقض و تضاد دارد و اگر عدالت اجرا گردد ظلمی در حق كسی صورت نمی‌گیرد پس می توان گفت ظلم نكردن به مردم مصداقی از عدالت است چنان‌كه امیرالمؤمنین علیه‌السلامكه رفتار و گفتارش آمیخته با عدالت بود، همواره فرمانده‌های خویش را به عدم ظلم راهنمایی می‌نمود و در بیانی به استاندارفارس می‌فرماید: «اسْتَعْمِلِ الْعَدْلَ وَ احْذَرِ الْعَسْفَ وَ الْحَیفَ فَإِنَّالْعَسْفَ یعُودُ بِالْجَلَاءِ وَ الْحَیفَ یدْعُو إِلَى السَّیف: عدالت را به كار گیر و از ظلم وبى‌عدالتى بر حذر باش كه بى‌انصافى كردن با مردم آنان را آواره مى‌كند و بى‌عدالتى به قیام مسلحانه وا‌‌مى‌دارد.» (نهج البلاغه، حكمت476، ص559)

    ………………

    10-2-2. توجه به نیازمندان

    ………………

    11-2-2. یاری مظلومان

    ………………

    12-2-2. مراعات حقوق ضعیفان

    ……………….

    13-2-2. اصلاح نظام ی

    ……………

    14-2-2. تخفیف در مالیات

    ……………

    فهرست منابع و مآخذ

    قرآن

    نهج البلاغه نسخه صبحی صالح، قم: انتشارات هجرت، 1414ق

    1. آشوری، داریوش، دانش نامه ی، تهران: نشرمروارید، چ سوم، ۱۳۷۳ش

    2. آشوری،محمد، حقوق بشر و مفاهیم مساوات، انصاف و عدالت، تهران: انتشارات دانشکده حقوق و علوم ی دانشگاه،1383ش

    3. ابن ابى‏الحدید، عبدالحمید بن هبة الله، شرح نهج‏البلاغه، قم: آیة الله مرعشی نجفی، 1404ق

    ……………………………

    قيمت فايل فقط 21,000 تومان

    لطفا پیش از دانلود حتما به این نکات توجه نمایید (کلیک کنید)

    خريد

    شماره تماس پیامکی برای مواقع ضروری : 09010318948

    برچسب ها : مبانی نظری عدالت اجتماعی، امام علی , مبانی نظری عدالت اجتماعی، امام علی , عدالت اجتماعی امام علی , بیشینه تحقیق عدالت اجتماعی

 براي توضيحات بيشتر و دانلود کليک کنيد

 

 


دانلود رایگان مقاله عدالت ,امام ,نظری ,مبانی ,……………… ,مردم ,مبانی نظری ,اجتماعی، امام ,نظری عدالت ,عدالت اجتماعی، ,عدالت اجتماعی ,نظری عدالت اجتماعی، ,مرجع فایل منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

web724 ثبت نام لاتاری,ثبت نام لاتاری گرین کارت آمریکا 2022,2021,2020 دانلودی ها فروشگاه اینترنتی ال سی کالا - عطر و ادکلن اورجینال میخک فایل تحقیقات سئو سایت to the moon and never back????